Wednesday 28 September 2011

SENAMAN HIRAMEKI

Kebetulan saya terbaca satu info senaman HIRAMEKI semasa saya membelek-belek kotak teh uncang di rumah saya dua hari lepas. tertarik dengan senaman mudah HIRAMEKI, saya ingin kongsi bersama pengunjung blog ini.


HIRAMEKI bermaksud 'mendapat inspirasi'. apabila anda berada dalam keadaan buntu, anda perlu minda yang relaks tapi peka untuk mencapai HIRAMEKI. minum teh, dapat HIRAMEKI.
theanine merupakan kandungan semulajadi asli daun teh. theanine dikatakan berkesan untuk menjadikan minda anda relaks tapi peka.

untuk itu saya kongsikan dengan anda cara penyediaan teh cara HIRAMEKI.
1. masukkan satu uncang teh ke dalam gelas. tuangkan air mendidih dan tutup selama 2-3 minit.
2. sementara menunggu, tarik nafas panjang dan angkat tangan untuk membentuk huruf 'L'. sambil mengekalkan bentuk 'L', naikkan lutut kiri ke arah siku kanan, kemudian lutut kanan ke siku kiri. ulang sebanyak 10 kali. senaman ini baik untuk minda anda. (buat dengan relaks).
3. celup uncang teh 5 kali dan kemudian keluarkan. teh anda sudah siap sekarang.
4. semasa menikmatinya, lihatlah dunia dari perspektif berbeza. anda telah mendapat HIRAMEKI !
semoga senaman mudah ini memberi relaks minda kepada kita semua.
sumber: teh lipton

No comments:

Post a Comment